z Dachsteinu

Manínské skály

MANÍNSKÁ TIESŇAVA a SKÁLY kolem a nad jsou po Suľovských skalách asi největší lezeckou oblastí v Suľovských vrších a další krásnou turistickou oblastí. Skály se (až na jednu výjimku) soustředí do kaňonovitého údolí Manínského potoka, který svým zaříznutí mezi Veľký a Malý Manín vytváří vlastní tiesňavu ve slepencích. Hrad se tady sice nenachází, ale návštěvu zpestří jeskyně. Přímo u skalního útvaru Černokňažník stejnojmenná a pod vrcholem, kam se pak dá jít na výlet, Partizánská a další menší útvary. Na Manín s jeho velkolepou tiesňavou plynule navazuje další skvělá oblast Kostolecká tiesňava. Při lezení je opět nutné počítat se sezónnními omezeními.

Stena Černokňažníkov
Na Maníně se parkuje naproti malého horolezeckého hřbitůvku u Skály nad lúčkou. Přes potok se přejde a zamíří vzhůrů kolem Gotické stěny a dál k jasně viditelné jeskyni. Za ní nahoru pod stěnu Černokňažníkov kolem Pekla. Trochu se tu musíme zorientovat, ať nelezeme, kde se nesmí. Vlevo od Černokněžníka je navíc Čertova stěna, další sektor, co nám v náčrtku chybí. Jinak prolezeme i jeskyni, kde pokecáme s místními jeskyňáři. Klestí to kolem skrz bezpečnost.
Cesta Stredom (V) a Klasická cesta (č. 5, V- UIAA)  poznáme podle stromu před nimi a tak se pouštíme do lezení. Zkoušíme i Ľavý kút (IV-), fakt lehká cesta pro našeho šestiletého... Akorát délka skoro 25 metrů je pořádná. Pak se přesunujeme na Gotiku.

Gotická stena - spodná
V dolní Gotice jsou na pravé straně trojky ideální pro děcka. Měří tak do 10 metrů a jištění je místy snad po dvou metrech. Škoda, že cesty končí v půli kopce a dál strmým terénem si pro výhledy bezpečně nedojdete. Lezeme Petrov pilier (č. 14, V) a Žilavého cestu (IV+).

Veľký Manín ze Záskalie
Z vesnice Záskalie, resp. z kteréhokoliv parkoviště přímo v obci (cestička od skal je pěkně zarostlá a těžce rozeznatelná, končí na louce), se dá např. po zelené a následně po žluté značce lesem dojít až na vrchol Veľký Manín. Z vrcholu nejsou výhledy, naučná stezka jej dokonce podchází (takže se dá lehce přehlédnout). Lepší výhledy jsou z míst, kde skoro na vrcholu žlutá odbočuje. Po neznačené stezce se dá jít nad skalami s tiesňavou pod sebou. Dá se při troše hledání (asi je lepší jít shora) najít skalní okno a Partizánská jeskyně (krátká, výklenková), kde chůzi napomáhá krátké lano.