z Dachsteinu

Hričovské skály

HRIČOVSKÉ SKÁLY. I když tohle označení se málo používá, tak Hričovská skalná ihla, hrad a sektory jižně od něj v mnohém připomínají Suľovské skály, že se označení samo nabízí. Správnější je samozřejmě název PAŠTINA ZÁVADA podle nedaleké obce. Jedná se o velmi mladou lezeckou oblast s pěti sektory (A až F). Leze se na slepenci a vše je odjištěno podobně jako ve sportovnějších cestách na Suľovských skalách, ale výhledy u skal jsou horší a lidí je méně. U hradu se nachází tři malé jeskyně, kam se dá kouknout.
výhled z veže pod Hričovem
Sektor A
V Paštině Závadě se blbě parkuje, v obci je leda takový malý plac u kostela. Pak se jde lesní cestou. Ať nemusíme dlouho hledat, hned v lese na křižovatce odbočíme doprava dolů přes potok. O kus výš mužici a menší skály upozorní i lopaty našeho typu, že jsou skály nad námi.

Ty menší skály u cesty jsou A1 a za nimi A4. A2 a A3 jsou výše (to nevymyslíš...). V A1 jsou Bubák a Svadobná cesta (4) ideální prý pro začínající lezce, ale my jdeme výš až na římsu pod krásnou skalní jehlou. Cca 15 cest se nahoře spojuje v podstatě do dvou dolezů s prasátky. Taháme RainMana (V), sportovku dole krásně a nahoře střídmě jištěnou. Dole se dá lehce začátek splést se Sváťou Pulcem (4) a vršek je společný... I Stretnutia času (6+) jsou vlastně jen variant. O stejně hodnoceného Pomocného učiteľa se pokouší místní borec se dvěma slečnami. Bude to mít těžké :D
pod vrškem hričovské vežě

průlez na vršek věže A3

Hričovský hrad a jeskyně
Na mapách se sice stezka od hričovských skal k červené značce Hričov-Suľov neobjevuje, ale je tam! Od skal A (vážně nejde pojmenovat tu věž třeba VěžáááA?) prostě pokračujete po lesní cestě buď pořád rovně nebo v zatáčce doprava. Pak narazíte na zpevněnou silnici a tu přechází i červená. Kolem malých skal se pak k hradu Hričov klesá, což dobyvatele jistě mile překvapí. Tahat se s železem, lany a přilbicemi z kopce je mnohem pohodlnější. I pro cvoky.

hrad Hričov
Hrad je skvělý, hodně zachovaný (2019 probíhaly stále ještě opravy), místy krásný růžový vápenec. Pod hradem je pak po neznačené pěšině přístupná soutěska s trojicí malých jeskyní. Jedna je taková plazivka, další jakoby malá kaplička za tunýlkem a třetí obývák. Pak se dá vrátit stejnou cestou, nebo na zpevněné neznačené cestě neodbočíte ke skalám a rovnou za nosem pokračujete do vesnice. Mapy zase neukazují cestu, ale na louce nezůstanete na silnici, ale přímo rovně k lesíku, kde je další pěšina kolem zvoničky ke kostelu. Mimochodem zvonička stojí za vidění a z louky jsou fajn výhledy směr Žilina.