z Dachsteinu

Beserlpark

Beserlpark a Via Nelly VI
BESERLPARK (V+/VI) je poměrně známý sportovní výstup přes GRAFENBERGTURM (844 m/m) a Grafenberggrat do Naglplatten (s mnoha krátkýmu cestami) na Hohe Wandu. Ve střední části vede společně s Grafenbergstein (var. Direkt Einsteig V/V- se někdy používá při obcházení klíčového traverzu, na skále je vlevo od nápisu OGV Pfeiler, V+/VI) a v Obere Naglplatte končí s Via Nelly. Dá se lézt jako 11d včetně tří přechodů.

Tak zase jeden volný den, jen jeden! Pak práce na Lysé hoře... Počasí na plech. Spěcháme teda zase na Hohe Wand, tentokrát volíme cestu přes Grafenbergturm a Naglplatte v oblasti Kanzel, kde jsme lezli loni v zimě se synem Fredsteig a Kanzelgrat. Cesta Beserlpark byla původně hodnocená za V+, nyní se většinou udává VI. Najdeme nápis OGV Pfeiler (V+ až VI) a možná škoda, že jsme nešli na hřeben tudy.
Kanzelgrat
První délka je trojková, pak začíná celkem na dlouhou ruku lezení v mělkém komíně přecházejícím v nevýrazný převis. To byl zase nápad lézt to s báglem... Pak se cesta před štandem rozdvojuje, vpravo je za krátkým traverzem široký komín začínající převiskem, V. Ale zní nám to tady dutě a přelez u třetího borháku vypadá špatně, do kyvadla. Možná to chce dát vlastní nebo jinak. Zkusíme teda doleva na VI s fakt šíleným traverzem nad komínem doprava v podstatě ohnutí přes převis. Místy je to ještě ohlazené. Hluboký zážitek, ještěže je to obouchané.
Untere Naglplatte
Odsud to pak je už jen kochačka. Poslední délka na hřeben Grafenbergturm, V-, nám připadá spíše jako klasická IV se spoustou puklin, položená... Pak natahujeme délku na skoro celé lano přes první chodecký úsek a první věžičku (V) a další, pátou, přes lehčí za III. Následuje přechod na Untere Naglplatte (Grafenbergsteig společná var. s 4. a 5. pokračuje vpravo u jeskyně). Taháme to jako jednu délku a zajistíme o strom se smyčkou nad nástupem do originální délky. V těch II až III místech je to asi jedno, zavedlo nás tam mírné stoupání (klesání by bylo správnější). 7. a 8. délku s krásným rozlezem a těžším místem za V u pukliny taháme naráz. Zůstává 9., asi za V-, dolez vlevo na okraj stěny a štand u týpka, co to leze sám metodou "slaním-vylezu".
poslední části Baserlpark pod Nelly
Ještě uvažujeme, jestli dojdeme ke kříži s lavičkami pěšky doprava. Nakonec ještě sejdeme kolem špagátu k cestám v Obere Naglplatte a doufáme, že najdeme Via Nelly, pěkný pětkový konec Beserlparku v originální variantě. Shora to nevypadalo, ale u stěny je jasné, kudy cesta vede. Puklina, stěnka a kramle. Od ní se dá lézt kamkoliv nahoru: rovně, mírně doleva nebo ještě víc doleva úplně nejoriginálnější finále Beserlparku. Taháme 10. jako jednu dlouhou (horko a bolí nohy v lezečkách), tak mírně vlevo vyjdeme na vršek. Jako poslední štand může sloužit i některá z laviček (ale ony tam jsou i ty pravé, lezecké) a na sestup lehounká ferrata Wagnersteig s několika pokroucenými žebříky.