z Dachsteinu

Praděd

PRADĚD (1491 m/m, 982 m prominence). Nejvyšší hora Moravy a Jeseníků, 5. česká a 3. česká podle prominence. A kdyby se smělo lézt na vysílač, tak výš to v Česku po svých nejde.

trasa z Videlského sedla
Zima sice kalendářně skončila, ale sníh ještě v Jeseníkách zůstává, jak je to koncem března běžné. Chceme se vyhnout profláklé trase krásným údolím Bílé Opavy, takže vyrážíme z Videlského sedla po žluté. Kolem Česnekového potoka cesta rychle nabírá výšku z celkových 660 vm. Většinou jdeme po firnu, takže nesmeky se hodí. Do měkkého sněhu se trochu boříme až u Malého Děda (1368 m/m), teoreticky prvního dnešního pořádného kopce. Stopy na vrcholku se míchají sem a tam. Protože jsme tady dlouho nebyli, zajdeme si až přímo na vrchol.

Švýcárna
Chaty Švýcárna se schovává o kousek níž. Sněhu ubývá, zůstal vlastně jen na červené značce kudy jdeme na Praděd. Potkáváme první další turisty, ale moc jich není. Tu a tam máme mezi stromy výhled na Praděd a další kopce. Cesta stoupá jen velmi mírně.
Brzo se odpojujeme po modré na nejvyšší horu Jeseníků a míjíme další tři skupinky turistů, z toho dvě dvojice běžců. Ze severní strany je pod sněhem jen cesta, z jižní zůstaly rovněž jem bílé cákance až k Ovčárně.
červená značka u Švýcárny

Na vrcholu u sochy Praděda si dáváme svačinu, ze sedla jsme vycházeli o desáté, takže vlastně máme oběd. Výhledy jsou dneska skvělé, dáváme si kolečko kolem vysílače, ať si prohlídneme Vysokou holi, vzdálenější Dlouhé stráně, ještě víc v dáli Keprník aj.

Po kochaččce se vracíme zpátky stejnou cestou. Kdysi se asi chodilo i přímo kolem Tabulových skal. Skialpinisti se zjevně pouští přímo skrz ně, ale za porušení pravidel to asi nestojí.
pod Pradědem
Jedinou nepříjemností z dnešních skoro 13 km je Malý Děd, kde se sníh roztopil a musíme se prodrat do lesa, kde se jde pěkně po tvrdém. Pak jen dolů a domů.